Er kwamen veel reacties op de eerste “editie” van, Hallo Jumbo, ik zou graag willen dat…….. Bij deze een samenvatting van alle reacties:
A: Producten zijn nog te vaak over de tenminste houdbaarheidsdatum.
B: Diverse klachten over fruit en of controle daarop beter kan.
C: Hygiëne van personeel op brood/vlees/vleeswaren en kaasafdeling, laat te wensen over.
D: Lege schappen.
E: Diverse klachten over gaten in brood, afbakbroodjes te droog en/of oud. Ambachtelijke eierkoeken taai.
F: Vleeswaren: teveel en te lang van tevoren gesneden, waardoor houdbaarheidsdatum verkort wordt.
G: Gevraagd wordt of assortiment vegan/vegetarische producten (vers en diepvries) uitgebreid kan worden en of deze producten in een apart schap geplaatst kunnen worden.
H: Diepvriesproducten vaak al half ontdooid.
I: Er komen nogal wat klachten over (met name) het avondpersoneel. Deze blijken vaak met elkaar in gesprek te zijn, zonder acht te slaan op klant. Komen onvriendelijk over.
Verder kwamen er vragen binnen over: schoonmaken winkelmandjes/wagens, uitbreiding assortiment glutenvrije en biologische producten, of zelf scannen misschien ook in dit filiaal zou kunnen, keuze tussen plastic/papieren zak bij groente/fruit, aanschaffen rolstoelwinkelwagens, 50% korting op artikelen met zeer korte houdbaarheidsdatum. Kwam ook een vraag of winkelmandje verplicht is, dit staat duidelijk in de huisregels, te vinden naast de ingang (zie foto, met excuus voor de kwaliteit van de foto) Dennis laat weten dat winkelwagens en winkelmandjes vanaf nu een wekelijkse schoonmaakbeurt krijgen.
Rolstoelwinkelwagens staan dus al in de winkel.
Complimenten :
Dat Jumbo zich kwetsbaar heeft opgesteld.
De vraag om feedback vanuit Jumbo werd op prijs gesteld.
Er komen veel complimenten voor Donovan, Luuk, Beysa, Nancy, Hedy, Mikayla (helaas niet alle namen bekend) en alle anderen die met een grote glimlach en zeer klantvriendelijk de klanten te woord staan.
Filiaalmanager geeft antwoord:
Beste inwoners van Spijkenisse,
Afgelopen week zijn Sylvia en ik samen gestart met het gebruiken en inzetten van social media om feedback over de winkel Spijkenisse Vlinderveen vanuit jullie als inwoners nog makkelijker te maken. Iedere maandag. Het voordeel hierbij is direct contact met de filiaalmanager en wekelijks een reactie. De afgelopen jaren zijn veel inwoners uitgeweken naar andere winkels of formules omdat zij niet tevreden waren over de Jumbo winkel als totaalplaatje. Na mijn komst in december 2017 zag ik dat de uitdaging heel groot was. Inmiddels zijn veel nieuwe managers actief op de winkelvloer om er dagelijks voor te zorgen dat jullie als inwoners van Spijkenisse, en met name de wijk Waterland, bij ons de dagelijkse boodschappen kan doen.
Daarbij gaan we zelfs in september 2018 bouwtechnische zaken in de winkel aanpassen om het assortiment precies in te zetten op de behoefte vanuit de wijk. Het is, zoals veel mensen zeggen, inderdaad zonde om de boodschappen elders te doen terwijl er in ons winkelcentrum Waterland, ook een Jumbo staat die op loopafstand ligt. Elise, Beyza en Bart zijn als afdelingsmanagers Kassa, Vers en DKW dagelijks hard in de weer om dagelijks te zorgen voor alle boodschappen!
Ik vond het fantastisch om afgelopen maandag reacties te lezen vanuit jullie allemaal. Ik pak wekelijks een paar onderwerpen er uit die mij opvielen!
1. De versheid van groente en fruit.
Ik las heel veel berichten over de versheid van de groenten en fruit. Door de aanhoudende warme temperaturen zien wij op veel fronten de kwaliteit van de AGF enorm schommelen. Hierbij zijn veel factoren belangrijk. We hebben binnen het team als eerste de afspraak gemaakt ieder dagdeel het aanbod goed te controleren. Dit betekend dus 3 maal daags. Ook aan de achterdeur een goed gesloten koelketen is belangrijk. Vooral gekoelde AGF producten krijgen een klap als het de vrachtwagen uitkomt. Door met meerdere mensen onze versvracht z.s.m. te verplaatsen naar de benoemde koelcellen en temperaturen goed te meten controleren wij hier ook goed of de AGF die wij binnen krijgen wel de juiste kwaliteit heeft.
De afgelopen weken zien wij ook vaker dat bijvoorbeeld een paprika aan de binnenkant een slechte kwaliteit heeft. Onze AGF manager snijd dagelijks een paprika open om te kijken of de lichting die wij ontvangen hebben ook aan de binnenkant kwalitatief goed is. Mocht u toch thuis erachter komen dat de AGF die u gekocht heeft niet voldoet, dan kunt u direct met ons chatten via Facebook. Wij zorgen voor een nieuwe en maken direct een kwaliteitsmelding aan via onze interne systemen.
2. Lege schappen
Ook bij mijn komst constateerde ik dat de beschikbaarheid van, soms zelfs normale reguliere producten, veel te wensen overliet. Dit ging van de AGF afdeling, brood afdeling ook tot normale houdbare DKW producten. Met de komst van Bart als afdelingsmanager DKW in juli 2018 is voor deze winkel een totaal nieuwe weg in geslagen. Bestelsystemen lopen automatisch, echter deze moeten dagelijks gevoed worden met een juiste voorraadpositie. Als deze processen niet georganisseerd zijn zal er nooit een goede bestelling aangemaakt kunnen worden. Op alle afdelingen werken we sinds enkele maanden met proces activiteiten. Dit zijn dagelijkse activiteiten die de bestelcomputer voeden voor het maken van een “perfect” bestel advies. Hiervoor is het belangrijk dat de medewerkers, maar vooral managers, verstand hebben van deze systemen.
In de resultaten zien wij de laatste maanden een enorm grote stijging door de winkel op digitaal vlak her in te richten. Alle vakken die op een dag leeg zijn worden tevens gemeten en geanalyseerd. Het hervoeden van zo een groot systeem heeft enige tijd gekost maar we zien inmiddels dat de beschikbaarheid met 5% stijgt per week. Als u alsnog een product graag ziet komen in ons assortiment, dan kunt u dit altijd aangeven bij de servicebalie, via de FB chat of op maandag in de wekelijkse column van Sylvia en mij! Zo zien wij in de reacties hele reguliere producten staan zoals de croissantjes.
3. Technische problemen
Vele mensen hebben ervaring met kapot gesneden brood. Dit heb ik zelf ook zo ervaren. De broodmachine en vleesmachines waren enorm oud en versleten. Deze dateren zelfs soms nog uit de jaren 90. Inmiddels kan ik vertellen dat deze machines allemaal vervangen zijn. We hebben enorm geïnvesteerd in nieuwe machines omdat de voorgaande machines allemaal al lang afgeschreven waren. Deze problemen komen nu dus niet meer voor. Ook de stank in de winkel is afgelopen jaar opgelost door de oude vetputten, actief achterin de winkel, compleet leeg te laten pompen!
Ook las ik een reactie over de donkerheid van de winkel. Dit probleem zag ik ook bij binnenkomst. Na een aanvraag gedaan te hebben bij Jumbo, hebben wij in maart 2018 de complete Jumbo voorzien van een nieuw lichtplan en nieuwe energiezuinige lampen. Alle oude lampen zijn weggegooid aangezien 30% van de oorspronkelijke verlichting kapot was! Dit is inmiddels helemaal verholpen.
4. Hygiëne
De hygiëne van de winkel wordt op dit moment herzien. Na een half jaar op kracht met alle afdelingen veelvuldig te hebben schoongemaakt zijn Elise en Bart samen nu bezig met het oprichten van een nieuwe afdeling. Het schoonmaakteam. Karen en Selwin zijn al druk bezig hiermee maar vanaf begin september zal dit team gaan verdubbelen. Kennen jullie nog leuke mensen die het ook leuk lijken om door de hele winkel te werken en dit team mee te helpen? Solliciteer gerust op www.jumbowerkt.nl.
5. Personeel
Nu wij procesmatig de winkel steeds beter in de juiste richting krijgen is de volgende stap de medewerkers allemaal in 1 lijn te laten functioneren vanuit de 7 zekerheden van Jumbo. Hierdoor zijn de komende maanden voor alle medewerkers opfris cursussen georganiseerd. Veel hulpkrachten hebben de afgelopen 2 jaar ontzettend veel filiaalmanagers en afdelingsmanagers gezien.
Door deze norm weg te zetten zal iedere medewerker in Spijkenisse Vlinderveen de komende maanden een uitnodiging ontvangen in een leuke interactieve cursus op een leuke locatie in de buurt. Daarnaast is er iedere avond een verantwoordelijke manager aanwezig die bezig is met de klanten en die de hulpkrachten voorziet van hulp wanneer zij bewust of onbewust een klant op een verkeerde of onbeleefde manier helpen. Ik merk inderdaad ook te vaak dat de klant die in de avond komt soms nog slecht te woord gestaan wordt, itt de klant die overdag boodschappen doet. Hier zijn we druk mee bezig en ik ben me hier bewust van!
Nou voor nu een hoop informatie! Natuurlijk kan ik niet overal direct op reageren maar jullie zijn allemaal welkom in de winkel om een bakje kofie met me te drinken. Iedere dag! Donderdag ben ik vaak nog op school maar diverse mensen hebben via de FB pagina Jumbo Vlinderveen Spijkenisse mij al benaderd om even bij te praten of feedback te geven. Dit kan natuurlijk ook altijd met Beyza (Kassa), Bart (DKW) en Elise (Vers). Daarnaast wil ik afsluiten met bevestiging dat de onderlinge sfeer in de Jumbo ontzettend verbeterd is met de medewerkers. Vooral de vaste medewerkers ervaren veel minder spanning, werkdruk en meer visie. We maken stappen en graag met jullie willen wij precies hetzelfde.
Tot volgende week! J
Dennis Hoondert
Filiaalmanager Jumbo Vlinderveen
Wauw wat een super stuk van jumbo!!! Wat super om te lezen dat hij geschreven heeft hoe het werkt. Moest wel even gniffelen over de rotte paprika….dit hadden wij namelijk pas ook….maar dat was de jumbo in Ommen?
Goed om te lezen dat ze er zo mee bezig zijn. En zeker super knap voor iemand die pas in december komt werken?? foutje in de tekst, staat hij sinds december 2018 bezig is?
Echt super trots op “onze” jumbo.
Heel erg netjes.
We moeten het (wij als klant) en (Dennis als Filiaal Manager) en het (personeel) toch samen doen.
En vind het heel erg netjes dat hij het op zo’n manier wilt gaan doen.
Heel veel succes
Fijn dat de gelegenheid geboden en genomen wordt voor de klant en door jumbo om zaken goed te krijgen middels deze pagina.
Persoonlijk heb ik geen klachten. Het enige puntje dat ik al bij de servicebalie aankaart sinds het er is betreft het vers geperst sinaasappelsap apparaat, kan daar mss een rol papier gehangen worden. Het wordt telkens opgeschreven dus misschien liggen hier al heel notities van echter in de praktijk zie ik het nog niet. Voorts mn complimenten voor de positieve aanpak die duidelijk z’n vruchten begint af te werpen?